Supercharging af jeres servicetilbud – sådan
Sæt strøm til jeres service og jeres aftermarket-salg
Der er penge i at have en solid serviceplatform. Det kræver bare to ting: Den rigtige teknologi og den rigtige partner. Læs mere her:
Tid: 6 min læsetid
Emne: IoT
Hvis I er maskinbyggere, har I formentlig også et service-setup – og det betyder, at der temmelig sikkert også er basis for at optimere på jeres serviceforretning.
Der ligger en kæmpegevinst at hente for jer, hvis I formår at tilbyde et stærkt service-setup på jeres maskiner. Men ofte kræver det lidt ekstra, både i form af en ny måde at tænke forretning på, og en udvidelse af jeres tekniske løsning.
Gevinsterne ved et godt servicetilbud kan listes sådan her op:
- Der er penge i service – mange penge. Det skal bare styres rigtigt. Mange traditionelle maskinbyggere oplever kæmpevækst og konkurrencefordele, så snart de begynder at tilbyde after sales service til deres kunder.
- I undgår, at kunderne køber reservedele og forbrugsmaterialer hos andre end jer.
- I har alle muligheder for upselling, fordi I kommer tættere på jeres kunder.
- I får viden og data, I ikke ellers ville kunne få.
- I kan tilbyde jeres kunde langt bedre indsigt i drift, oppetid og forbrug – som en betalt ekstra service.
- I kan skabe ekstra værdi både for jer selv og jeres kunde, også selv om kunden lige og nu her ikke står med behovet for at købe ekstra maskiner fra jer.
Fra tidsbaseret service til behovsbaseret service
De fordele er der mange virksomheder, der har set. McKinsey vurderer, at et godt servicetilbud er vejen til at blive markedsleder, så der er en oplagt mulighed for rigtig mange danske industrivirksomheder og maskinbyggere her.
Men det er ikke gjort med at have en servicebil og en tekniker, der kører rundt, når folk ringer. Det kan – det skal – gøres meget mere smart end det. Med en digital serviceplatform, f.eks. i form af en app eller en webbaseret platform, kan I begynde at opdyrke helt nye forretningsmuligheder og vinde helt nyt land. Eksemplerne er mange, men her er nogle af de mest oplagte:
- I kan gå fra tidsbaseret service (som ofte er meget ineffektiv) til behovsbaseret service
- I kan sikre, at en montør altid har de rigtige reservedele og forbrugsvarer med ud
- Montøren kan få nøjagtig vejledning og servicehistorik på hver enkelt maskine
- I kan dokumentere al service på maskinerne og koble data sammen med jeres ERP
- I kan identificere og i nogle tilfælde også udbedre en fejl hjemmefra uden at skulle sende en montør
- I kan optimere montørernes rute og arbejdsdag, så den bliver langt mere effektiv
- I kan bruge platformen til at holde styr på jeres serviceteknikeres certificeringer
- Via jeres serviceportal kan I nemt sælge consumables og reservedele og undgå, at jeres kunde shopper andre steder
- I kan indhente tonsvis af data på den måde, jeres kunder bruger (og misbruger) maskinerne
Supercharged serviceplatform – sådan gør du det sammen med os
Så det lyder jo fedt. Og I er måske allerede i gang! Mange maskiner til alle mulige formål bygges i dag med en eller anden form for connectivity – f.eks. en IoT gateway fra vores gode partnere Secomea – som gør det muligt at logge på en individuel maskines PLC. Det giver adgang til data fra maskinen, og nu gælder det om at udnytte de data.
Vi er specialister i at designe de digitale systemer, der samler data op fra jeres maskiner, visualiserer dem og gør dem anvendelige i dagligdagen, både for jeres montører og jeres kunder. Vi tager det skridt for skridt og bygger ikke et gigantisk system bare for systemets skyld. Vi udvikler en platform, der skaber værdi i form af en app, en webportal eller et andet digitalt værktøj. Og værdien kan I høste næsten med det samme.
Det første skridt på vejen mod en lukrativ serviceforretning er at tage et møde med os. Så udvikler vi sammen en business case, baseret på vores indsigt i jeres forretning og jeres marked, og her kan vi dokumentere, hvor meget forretning I kan skabe med en stærk serviceplatform. Og så er vi i gang…
Tag fat i os allerede i dag
og lad os afdække alle de mange muligheder, der ligger begravet lige under overfladen hos jer.
Skriv til Phillip på pm@iterator-it.dk
eller ring på +45 30 14 07 79
Case: Bramidan
BRA-IN Intelligence – et industri 4.0 projekt i stand til at håndtere 10.000 maskiner over hele verden
Case: SKIOLD
Intelligent IoT-system til automatisering og styring af svineproduktion
Iterator IT
Iterator IT er et af Danmarks førende IoT udviklingshuse, vi har især specialiseret os indenfor Industri 4.0. Vi kender derfor også til de komplekse forretningsmodeller der findes i Industrien. Vi har igennem flere år hjulpet industrivirksomheder med at, udvikle deres Industri 4.0 projekt. Her har vi ikke blot taget over, når softwaren skulle udvikles, men vi har hjulpet virksomheder fra bunden med at, kigge på de forskellige elementer af virksomheden, indtil vi har fundet en konkret use case, der har kunne skabe værdi for virksomheden. I nogle tilfælde har vi også været den primære drivkraft, som har styret projektet i mål sammen med en projektleder i virksomheden.
Vi bygger softwaren til projektet, dvs. cloudløsningen og det visuelle til platforme eller applikationer. Men vi har dygtige og erfarne samarbejdspartnere, som igennem mange har udviklet hardware. Derfor er vi også i stand til at tilbyde end-to-end IoT løsninger.
Er I i tvivl om hvad industri 4.0 kan gøre for jer, så er I meget velkommen til at kontakte os enten via vores kontaktformular her eller ring til Casper på +45 31 39 05 69