De fire udviklingstrin i IoT

IoT er meget andet end teknologi – det er også en forretningsstrategisk udvikling, som følger en række faste trin. Professor Jan Damgaard fra CBS har skrevet en ny og indsigtsfuld artikel om de fire udviklingstrin i IoT, og den er værd at læse og forstå, hvis man vil arbejde med IoT. Det har vi gjort, og her kommer vores take på de fire udviklingstrin i IoT og hvordan vi ser vores rolle som rådgiver i arbejdet med IoT.

Tid: 6 min læsetid

Emne: IoT

Forfatter: Iterator IT

Vi oplever tit, at vores kunder gerne vil flytte sig rigtig langt med IoT i en fart. Det vil de som regel, fordi de har indset vigtigheden af at digitalisere sin forretning. Det er tegn på store ambitioner, og det er vi selvfølgelig helt vilde med. Vores rolle som rådgivere er ofte at få vores kunder til at forstå den rigtige progression i tingene og at sørge for, at alting sker i den rigtige rækkefølge.

Professor Jan Damsgaard ved CBS er en af Danmarks førende eksperter i IoT som værktøj til digital transformation. Han har skrevet en lang række artikler om IoT og har for nyligt udgivet en større artikel om de forskellige udviklingstrin, en virksomhed typisk gennemgår i arbejdet med IoT.

Det er vi vældig glade for her hos Iterator IT – artiklen viser nemlig meget tydeligt, hvor det er, en virksomhed har sine udfordringer (og muligheder), når man går ombord i et IoT-projekt. De fire udviklingstrin beskriver rejsen fra at starte op med en basal variant af IoT frem til et omfattende økosystem, hvor flere forskellige IoT-systemer fungerer sammen.

De fire trin i pyramiden er:

graf over iot-enheder

Trin 1: Eftermontering

I trin 1 tager en virksomhed et eksisterende produkt og kobler sensorer m.m. på, så produktet bliver forbundet til internettet. Her i huset kalder vi denne fase for Proof-of-Concept. Det er her, man tester, om ideen om IoT overhovedet kan komme op at flyve med det produkt eller den tjeneste, man udbyder.
I denne fase af IoT er det meget ofte ildsjæle i virksomheden, der har en god ide og som driver projektet. Det har vi skrevet lidt om i dette blogindlæg, som handler om at skaffe sig internt buy-in til sit projekt.

Trin 2: Integration 

På trin 2 går IoT fra at være en god udbygning af et eksisterende produkt til at være en strategisk beslutning om den retning, man vil gå. IoT-teknologi bliver nu en integreret del af et produkt helt fra den tidlige udviklingsfase, og kunderne kommer til at betale en merpris for at have connectivity med de fordele, det giver. På trin 2 er virksomheden ved at være moden til at have sin helt egen IoT-kompetence internt – ofte i samarbejde med sådan nogle som os.

Trin 3: Servitization 

På trin 3 sker der et forretningsstrategisk skift, som er ret så markant: Virksomheden skal ikke længere sælge et fysisk produkt for enhver pris – virksomheden kan sælge en service. Servicen hænger ofte sammen med det fysiske produkt, men det vigtige for kunden er den service, man får. Damsgaard nævner som et eksempel en udbyder af udlejningsværktøjer som vinkelslibere, slagboremaskiner og så videre. Når et byggemarked har Hiltis værktøjer som en del af sin udlejningsforretning, står Hilti for alt – service, driftsstatus, slid på batterier, udskiftning og så videre. Det kan lade sig gøre, fordi Hiltis maskiner er forbundet til internettet og selv rapporterer deres udlejningsstatus og driftstilstand – byggemarkedet skal ikke gøre andet end at lange produktet over disken; resten klarer Hilti gennem deres egen portal.

Trin 4: Autonomi 

Det foreløbigt ultimative trin på IoT-stigen er økosystemet. I stedet for at se sit produkt som sit eget, så leverer en virksomhed merværdi ved at koble sin løsning sammen med et helt andet firmas IoT-løsning. Det giver dobbelt værdi. Et eksempel kunne være et firma, der producerer affaldskomprimatorer. Maskinerne holder selv øje med deres driftstilstand og om hvor fyldte, de er. De giver besked, når de skal tømmes eller serviceres. Nu kunne man forestille sig, at producenten slog sig sammen med et rennovatørfirma, som sørger for, at komprimatorerne tømmes, så slutkunden ikke skal bekymre sig om noget. IoT-løsningerne bliver autonome og foretager selv driftsopgaver i samarbejde med andre IoT-løsninger uden menneskelig mellemkomst. Dét er trin 4 i IoT, og langt de fleste virksomheder er endnu meget langt fra at realisere trin 4.

Et skridt ad gangen

IoT-stigen et godt værktøj til at vise og dokumentere, hvad der egentlig skal til for at skabe forretningsmæssig merværdi – fra den fysiske opkobling af et produkt til forretningsstrategisk nytænkning, og til sidst fuld integration i hele værdikæden. Det tager tid.

Iterator IT

Iterator IT er et af Danmarks førende IoT udviklingshuse, vi har især specialiseret os indenfor Industri 4.0. Vi kender derfor også til de komplekse forretningsmodeller der findes i Industrien. Vi har igennem flere år hjulpet industrivirksomheder med at, udvikle deres Industri 4.0 projekt. Her har vi ikke blot taget over, når softwaren skulle udvikles, men vi har hjulpet virksomheder fra bunden med at, kigge på de forskellige elementer af virksomheden, indtil vi har fundet en konkret use case, der har kunne skabe værdi for virksomheden. I nogle tilfælde har vi også været den primære drivkraft, som har styret projektet i mål sammen med en projektleder i virksomheden.

Vi bygger softwaren til projektet, dvs. cloudløsningen og det visuelle til platforme eller applikationer. Men vi har dygtige og erfarne samarbejdspartnere, som igennem mange har udviklet hardware. Derfor er vi også i stand til at tilbyde end-to-end IoT løsninger.

Er I i tvivl om hvad industri 4.0 kan gøre for jer, så er I meget velkommen til at kontakte os enten via vores kontaktformular her eller ring til Casper på +45 31 39 05 69

Iterator ITs logo

Vil du kontaktes af os?

Hvornår vil du helst kontaktes?

4 + 11 =