Gør de gode ideer til virkelighed:  
Sådan sikrer du internt buy-in til dit IoT-projekt 

Alt for mange gode ideer bliver aldrig til noget. Det gælder især inden for IT og digitalisering – selv om fordelene ved at digitalisere sine produkter med IoT er åbenlyse, er der en høj procentdel af alle ideer og projekter, der kuldsejler. Løsningen er at skaffe internt buy-in i din organisation. Her får du vores tanker om, hvordan dit IoT-projekt får det helt rigtige afsæt. 

Tid: 9 min læsetid

Emne: IoT

Forfatter: Iterator IT

Forestil dig denne situation: Du er leder i en industrivirksomhed, der i de sidste fyrre år har produceret maskiner. Du har fået til opgave at modernisere forretningen ved at se på, om jeres produkter kan opgraderes. Du har hørt om IoT, og du ved, hvad det er. Og du tænker, at I vil kunne tage et forretningsmæssigt tigerspring fremad ved at digitalisere jeres produkter.  

Du indser, at I vil kunne høste enorme fordele ved at sørge for, at jeres produkter på en eller anden måde bliver forbundet til internettet: I vil kunne effektivisere brugen af forbrugsmaterialer. I vil kunne hente store mængder af data, som brugerne af jeres maskiner kan drage nytte af. I vil kunne servicere langt mere optimalt og spare jeres kunder for masser af penge.  

Du har set lyset. Men du kommer ingen vegne. Du støder på utallige forbehold og gode grunde til, at det ikke kan lade sig gøre. Hvorfor sker det, og hvad gør du ved det?  

Modstand mod forandring

Når du stiller dig op og pitcher ideen om at digitalisere jeres produkter, er det højst sandsynligt, at du møder modstand og hører indvendinger som: 

  • Vi har ikke tid lige nu 
  • Vi ved ikke nok om det der 
  • Det går da fint, som det gør  

Bag disse indvendinger ligger reelle bekymringer, som dels udspringer af en modstand mod forandring, dels uudtalt angst for at miste sin stilling, miste indflydelse, se dum ud og alt muligt andet. Det er alt sammen meget menneskeligt og helt normalt.  

Dit projekt er altså allerede i idefasen stødt på grund. Ingen andre ser nødvendigheden eller potentialet i en IoT-løsning. Der er ikke den famøse brændende platform, ingen har ild i håret. Eller rettere: De rigtige mennesker omkring dig har endnu ikke opdaget, at de faktisk har ild i håret.  

Så: Hvad gør du? Hvis vi ser på en klassisk model for forandringsledelse – Kotters model – forløber den optimale forandringsproces sådan her:  

  1. Skab en følelse af nødvendighed 
  2. Skab alliancer  
  3. Formuler en vision 
  4. Kommuniker visionen 
  5. Få de rigtige værktøjer 
  6. Skab hurtige resultater 
  7. Byg videre på succeserne 
  8. Gør forandringen til et kulturelt element hos jer 

I eksemplet ovenover er der sket det, at du ikke har formået at få folk til at forstå, at der er ild i håret. Du har ingen allierede. Uden de to ting kan du servere en vision, der er nok så vild og nok så rigtig – ingen hører efter. Din opgave er at skabe følelsen af nødvendighed – at vise, at der er ild i håret.   

Følelsen af nødvendighed 

Det er her, vores erfaring med IoT-projekter kommer ind i billedet. Vi går altid i et projekt med tre ting for øje: Vi vil sikre, at projektet bliver en succes. Vi vil sikre, at I har en stærk business case, så investeringen kommer hjem igen. Og vi vil følge projektet, også længe efter de første resultater tikker ind. Kun på den måde kan vi skabe værdi for jer og for os.  

Vi ved, hvilke ting du bør fokusere på i din dialog med dine kolleger. Du har langt større chance for succes med dit projekt, hvis du får andre til at være med til at ideudvikle tidligt – alle synes bedre om en ide, de selv har fået, end en, du kommer og serverer for dem.  

Hv-spørgsmål viser vejen til den rigtige business case 

I vores første dialog med dig vil du derfor opleve, at der bliver stillet helt utrolig mange hv-spørgsmål. Hvorfor dit, hvordan dat, og så videre. Det gør vi, fordi vi skal hele vejen rundt om jeres problem, og fordi vi skal identificere de stakeholders, I har både internt og eksternt.  

Det gør det alt andet lige nemmere for dig at have argumenterne parat, når du møder den forventede modstand. Du har en klart formuleret vision, du har dine allierede (de rigtige stakeholders), og du har belæg for, at I faktisk står på en brændende platform.  

Med vores måde at gøre tingene på, opnår vi hurtigt en solid forståelse for, hvad det er der fylder hos dig og dine kunder. Sammen bygger vi en business case og demonstrerer, at værdien af din ide er større end prisen for dens udførelse.  

Og det er forudsætningen for, at vi kan skabe de hurtige succeser, der giver det større projekt endnu mere luft under vingerne.  

De hurtige succeser 

Næste mål er at få skabt hurtige succeser. I IoT-verdenen kan man faktisk overraskende tit høste frugter af sit arbejde, længe inden den store, forkromede løsning eksisterer.  

Et eksempel fra vores egen verden er en kunde, der ultimativt ønskede en app, der kunne gøre det muligt at kontrollere og overvåge industrielle produkter med IoT-teknologi. Som regel skal man først have en data-platform og sensorer i sine produkter, før man bygger en app. Så vi begyndte med at bygge en cloud-infrastruktur, der allerede meget tidligt i projektet gjorde det muligt at hente data fra maskinerne og begynde at bruge data – helt uden en app. På den måde kunne vi – og ikke mindre vigtigt, vores kunde – hurtigt dokumentere værdien af de data, der kom fra maskinerne. Det gjorde næste skridt i projektet – udviklingen af appen – meget lettere at få igennem organisatorisk og budgetmæssigt. Det gælder altså om hurtigt at bevise værdien af sin ide og så komme videre med udviklingen på et langt mere solidt fundament af viden og erfaring.  

I sidste ende er IoT-projekter altid enormt gennemgribende for en virksomhed. IoT flytter dine produkter og dermed også din virksomhed til en helt ny og spændende virkelighed, og der er svimlende forretningsmæssige fordele at høste for næsten alle brancher. Men der er også forhindringer. Dem kender vi, og vi er specialister i at hjælpe dig med at overkomme dem – så dine ideer får vinger og kommer op at flyve.  

 

Skal vi hjælpe dig godt i gang med dine digitaliseringsideer? Så lad os tage en snak.

Er du interesseret i at vide mere om, hvordan IoT kan skabe store gevinster og værdi for din forretning? Så er det bare at give os et kald på tlf. +45 40 82 00 95 eller sende en mail til esa@iterator-it.dk – så tager vi gerne en uforpligtende og helt gratis snak om din virksomheds muligheder med IoT.   

Iterator IT

Iterator IT er et af Danmarks førende IoT udviklingshuse, vi har især specialiseret os indenfor Industri 4.0. Vi kender derfor også til de komplekse forretningsmodeller der findes i Industrien. Vi har igennem flere år hjulpet industrivirksomheder med at, udvikle deres Industri 4.0 projekt. Her har vi ikke blot taget over, når softwaren skulle udvikles, men vi har hjulpet virksomheder fra bunden med at, kigge på de forskellige elementer af virksomheden, indtil vi har fundet en konkret use case, der har kunne skabe værdi for virksomheden. I nogle tilfælde har vi også været den primære drivkraft, som har styret projektet i mål sammen med en projektleder i virksomheden.

Vi bygger softwaren til projektet, dvs. cloudløsningen og det visuelle til platforme eller applikationer. Men vi har dygtige og erfarne samarbejdspartnere, som igennem mange har udviklet hardware. Derfor er vi også i stand til at tilbyde end-to-end IoT løsninger.

Er I i tvivl om hvad industri 4.0 kan gøre for jer, så er I meget velkommen til at kontakte os enten via vores kontaktformular her eller ring til Casper på +45 31 39 05 69

Iterator IT logo

Vil du kontaktes af os?

Hvornår vil du helst kontaktes?

13 + 4 =