Supercharging af jeres servicetilbud – sådan
Sæt strøm til jeres service og jeres aftermarket-salg
Der er penge i at have en solid serviceplatform. Det kræver bare to ting: Den rigtige teknologi og den rigtige partner. Læs mere her:
Time to read: 6 min læsetid
Subject: IoT
Hvis I er maskinbyggere, har I formentlig også et service-setup – og det betyder, at der temmelig sikkert også er basis for at optimere på jeres serviceforretning.
Der ligger en kæmpegevinst at hente for jer, hvis I formår at tilbyde et stærkt service-setup på jeres maskiner. Men ofte kræver det lidt ekstra, både i form af en ny måde at tænke forretning på, og en udvidelse af jeres tekniske løsning.
Gevinsterne ved et godt servicetilbud kan listes sådan her op:
- Der er penge i service – mange penge. Det skal bare styres rigtigt. Mange traditionelle maskinbyggere oplever kæmpevækst og konkurrencefordele, så snart de begynder at tilbyde after sales service til deres kunder.
- I undgår, at kunderne køber reservedele og forbrugsmaterialer hos andre end jer.
- I har alle muligheder for upselling, fordi I kommer tættere på jeres kunder.
- I får viden og data, I ikke ellers ville kunne få.
- I kan tilbyde jeres kunde langt bedre indsigt i drift, oppetid og forbrug – som en betalt ekstra service.
- I kan skabe ekstra værdi både for jer selv og jeres kunde, også selv om kunden lige og nu her ikke står med behovet for at købe ekstra maskiner fra jer.
Fra tidsbaseret service til behovsbaseret service
De fordele er der mange virksomheder, der har set. McKinsey vurderer, at et godt servicetilbud er vejen til at blive markedsleder, så der er en oplagt mulighed for rigtig mange danske industrivirksomheder og maskinbyggere her.
Men det er ikke gjort med at have en servicebil og en tekniker, der kører rundt, når folk ringer. Det kan – det skal – gøres meget mere smart end det. Med en digital serviceplatform, f.eks. i form af en app eller en webbaseret platform, kan I begynde at opdyrke helt nye forretningsmuligheder og vinde helt nyt land. Eksemplerne er mange, men her er nogle af de mest oplagte:
- I kan gå fra tidsbaseret service (som ofte er meget ineffektiv) til behovsbaseret service
- I kan sikre, at en montør altid har de rigtige reservedele og forbrugsvarer med ud
- Montøren kan få nøjagtig vejledning og servicehistorik på hver enkelt maskine
- I kan dokumentere al service på maskinerne og koble data sammen med jeres ERP
- I kan identificere og i nogle tilfælde også udbedre en fejl hjemmefra uden at skulle sende en montør
- I kan optimere montørernes rute og arbejdsdag, så den bliver langt mere effektiv
- I kan bruge platformen til at holde styr på jeres serviceteknikeres certificeringer
- Via jeres serviceportal kan I nemt sælge consumables og reservedele og undgå, at jeres kunde shopper andre steder
- I kan indhente tonsvis af data på den måde, jeres kunder bruger (og misbruger) maskinerne
Supercharged serviceplatform – sådan gør du det sammen med os
Så det lyder jo fedt. Og I er måske allerede i gang! Mange maskiner til alle mulige formål bygges i dag med en eller anden form for connectivity – f.eks. en IoT gateway fra vores gode partnere Secomea – som gør det muligt at logge på en individuel maskines PLC. Det giver adgang til data fra maskinen, og nu gælder det om at udnytte de data.
Vi er specialister i at designe de digitale systemer, der samler data op fra jeres maskiner, visualiserer dem og gør dem anvendelige i dagligdagen, både for jeres montører og jeres kunder. Vi tager det skridt for skridt og bygger ikke et gigantisk system bare for systemets skyld. Vi udvikler en platform, der skaber værdi i form af en app, en webportal eller et andet digitalt værktøj. Og værdien kan I høste næsten med det samme.
Det første skridt på vejen mod en lukrativ serviceforretning er at tage et møde med os. Så udvikler vi sammen en business case, baseret på vores indsigt i jeres forretning og jeres marked, og her kan vi dokumentere, hvor meget forretning I kan skabe med en stærk serviceplatform. Og så er vi i gang…
Tag fat i os allerede i dag
og lad os afdække alle de mange muligheder, der ligger begravet lige under overfladen hos jer.
Skriv til Phillip på pm@iterator-it.dk
eller ring på +45 30 14 07 79
Case: Bramidan
BRA-IN Intelligence - an industry 4.0 project capable of managing 10.000 machines globally
Case: SKIOLD
Intelligent IoT system for automation and management of pig production
Iterator IT
Iterator IT is one of Denmark's leading IoT development companies, specializing in Industry 4.0. We are well-versed in the complex business models that exist in the industry. Over the years, we have assisted industrial companies in developing their Industry 4.0 projects, not just in terms of software development, but also by examining the various elements of the company from the ground up until we find a concrete use case that can create value for the company. In some cases, we have also been the primary driving force that has brought the project to fruition in collaboration with a project manager within the company.
We build the software for the project, including the cloud solution and visual elements for platforms or applications. With our skilled and experienced collaborators who have developed hardware over the years, we are capable of offering end-to-end IoT solutions.
If you have any doubts about what Industry 4.0 can do for you, please feel free to contact us either via our contact form here or call our CEO Casper at +45 31 39 05 69