The daily Post.

Read daily news from Brooklyn.
READ OUR BLOG

De 4 udviklingstrin i IoT

IoT er meget andet end teknologi – det er også en forretningsstrategisk udvikling, som følger en række faste trin. Professor Jan Damgaard fra CBS har skrevet en ny og indsigtsfuld artikel om de fire udviklingstrin i IoT, og den er værd at læse og forstå, hvis man vil arbejde med IoT. Det har vi gjort, og her kommer vores take på de fire udviklingstrin i IoT og hvordan vi ser vores rolle som rådgiver i arbejdet med IoT.

Vi oplever tit, at vores kunder gerne vil flytte sig rigtig langt med IoT i en fart. Det vil de som regel, fordi de har indset vigtigheden af at digitalisere sin forretning. Det er tegn på store ambitioner, og det er vi selvfølgelig helt vilde med. Vores rolle som rådgivere er ofte at få vores kunder til at forstå den rigtige progression i tingene og at sørge for, at alting sker i den rigtige rækkefølge.

Professor Jan Damsgaard ved CBS er en af Danmarks førende eksperter i IoT som værktøj til digital transformation. Han har skrevet en lang række artikler om IoT og har for nyligt udgivet en større artikel om de forskellige udviklingstrin, en virksomhed typisk gennemgår i arbejdet med IoT.

Det er vi vældig glade for her hos Iterator IT – artiklen viser nemlig meget tydeligt, hvor det er, en virksomhed har sine udfordringer (og muligheder), når man går ombord i et IoT-projekt. De fire udviklingstrin beskriver rejsen fra at starte op med en basal variant af IoT frem til et omfattende økosystem, hvor flere forskellige IoT-systemer fungerer sammen.

Trin 1: Eftermontering

I trin 1 tager en virksomhed et eksisterende produkt og kobler sensorer m.m. på, så produktet bliver forbundet til internettet. Her i huset kalder vi denne fase for Proof-of-Concept. Det er her, man tester, om ideen om IoT overhovedet kan komme op at flyve med det produkt eller den tjeneste, man udbyder.
I denne fase af IoT er det meget ofte ildsjæle i virksomheden, der har en god ide og som driver projektet. Det har vi skrevet lidt om i dette blogindlæg, som handler om at skaffe sig internt buy-in til sit projekt.

Trin 2: Integration 

På trin 2 går IoT fra at være en god udbygning af et eksisterende produkt til at være en strategisk beslutning om den retning, man vil gå. IoT-teknologi bliver nu en integreret del af et produkt helt fra den tidlige udviklingsfase, og kunderne kommer til at betale en merpris for at have connectivity med de fordele, det giver. På trin 2 er virksomheden ved at være moden til at have sin helt egen IoT-kompetence internt – ofte i samarbejde med sådan nogle som os.

Trin 3: Servitization 

På trin 3 sker der et forretningsstrategisk skift, som er ret så markant: Virksomheden skal ikke længere sælge et fysisk produkt for enhver pris – virksomheden kan sælge en service. Servicen hænger ofte sammen med det fysiske produkt, men det vigtige for kunden er den service, man får. Damsgaard nævner som et eksempel en udbyder af udlejningsværktøjer som vinkelslibere, slagboremaskiner og så videre. Når et byggemarked har Hiltis værktøjer som en del af sin udlejningsforretning, står Hilti for alt – service, driftsstatus, slid på batterier, udskiftning og så videre. Det kan lade sig gøre, fordi Hiltis maskiner er forbundet til internettet og selv rapporterer deres udlejningsstatus og driftstilstand – byggemarkedet skal ikke gøre andet end at lange produktet over disken; resten klarer Hilti gennem deres egen portal.

Trin 4: Autonomi 

Det foreløbigt ultimative trin på IoT-stigen er økosystemet. I stedet for at se sit produkt som sit eget, så leverer en virksomhed merværdi ved at koble sin løsning sammen med et helt andet firmas IoT-løsning. Det giver dobbelt værdi. Et eksempel kunne være et firma, der producerer affaldskomprimatorer. Maskinerne holder selv øje med deres driftstilstand og om hvor fyldte, de er. De giver besked, når de skal tømmes eller serviceres. Nu kunne man forestille sig, at producenten slog sig sammen med et rennovatørfirma, som sørger for, at komprimatorerne tømmes, så slutkunden ikke skal bekymre sig om noget. IoT-løsningerne bliver autonome og foretager selv driftsopgaver i samarbejde med andre IoT-løsninger uden menneskelig mellemkomst. Dét er trin 4 i IoT, og langt de fleste virksomheder er endnu meget langt fra at realisere trin 4.

Et skridt ad gangen

IoT-stigen et godt værktøj til at vise og dokumentere, hvad der egentlig skal til for at skabe forretningsmæssig merværdi – fra den fysiske opkobling af et produkt til forretningsstrategisk nytænkning, og til sidst fuld integration i hele værdikæden. Det tager tid.

Vi er eksperterne

Vi er eksperterne

Alle der vil noget med IoT, bør ringe til os”

I 2023 fik Iterator IT en ny mand på holdet: Phillip Müggler, vores nye project sales executive med ansvar for at drive vores kunders forretningsudvikling med IoT. Mød ham her.

Phillip Müggler er oprindeligt elektronikingeniør og tog derefter sin MSc som civilingeniør ved AU i Herning med speciale i digital forretningsudvikling.

Phillip har taget IoT-verdenen med sig både fra studietiden og fra sin erfaring med digital forretningsudvikling. Han skrev sin kandidatopgave som en del af EU-projektet IoTCrawler (Horizon 2020):

”Man skal forestille sig en fremtid, som ikke er så langt væk – hvor stort set alt er forbundet med internettet. Det betyder, at man får behov for en eller anden måde at søge og finde de enheder, man gerne vil se data fra – om det er vejret lige nu i Malaga eller hvor travlt der er hos pizzamanden. Det kræver altså kommunikationsprotokoller, det kræver nye måde at søge og finde data, men det kræver også, at virksomheder kan tænke forretning på helt nye måder,” siger han. ”Målet var at udvikle forretningsmodeller for bl.a. Aarhus som Smart City – spændende, meget avanceret og meget, meget akademisk, men også meget jordnært og praktisk anvendeligt.”

Fra virtuel til reel IoT

Siden rykkede Phillip til en stilling som Key Account Manager hos EDRMedeso Simulation – en virksomhed, der implementerede computersimuleringer til mekaniske, flydedynamiske og termiske processer. Det kunne f.eks. dreje sig om højt specialiseret udvikling af digitale produktprototyper – digital twins – af alt lige fra forbrændingsmotorer til radar- og antennesystemer.

”Ideen er, at man udvikler en digital model af et komplekst system, inden man sætter noget i produktion. Det betyder, at man kan teste stort set alt på en virtuel model og også sætte virtuelle sensorer på. Dermed kan man forkorte time-to-market, holde udviklingsomkostninger nede og blive meget bedre til at forudsige behovet for service – faktisk meget lig det, vi gør for vores kunder her hos Iterator IT. Her gør vi det bare i den virkelige verden.”

”Iterator IT er eksperterne her i Danmark på IoT, og alle, der vil noget med IOT, bør ringe til os.”
Phillip Müggler, Iterator IT

Phillip ser en klar parallel i den måde, dialogen med kunderne foregår hos Iterator IT og den måde, hans kundedialog med EDRMedeso Simulation:

”Dels er kunderne relativt ens – vi taler om virksomheder med visioner for digitalisering og udvikling, og hvor den digitale transformation skal forankres dybt i alle hjørner og kanter af virksomheden. Og meget tit har vi at gøre med traditionsbundne virksomheder, der er vant til at tænke i skruer og møtrikker og uvante med at tænke i digitalisering af deres produkter. Min opgave er at være deres partner tidligt i processen og at være med til at rådgive om muligheder, både rent teknisk og rent forretningsmæssigt.”

”Iterator IT er Danmarks førende konsulenthus på IoT – selv om vi stadig er relativt små. Vi er bare så specialiserede i det, vi gør. Vi er gode til at sætte os i kundens sted – vi fungerer som enhver anden kollega, og det gør vi, fordi vi forstår kundens forretning og kan være med til at lægge en brugbar digital strategi. Vi er ikke bare en leverandør til vores IoT-kunder – vi er i virkeligheden en trusted advisor. Det er vores rolle, og det er sådan, vi bedst kan flytte tingene for vores kunder.”

I symbiose med kunden

Hos Iterator IT bliver Phillips rolle at være den, kunderne møder først, når der skal udvikles ideer og tænkes forretningsudvikling i sammenhæng med digitalisering med IoT.

”Jeg brænder for teknologien, innovationen, for at se muligheder i symbiose med kunden,” siger han. ”Kunden skal kunne kapitalisere på sin løsning, så derfor skal vi begynde i den rigtige ende – vi vil gerne have det lange samarbejde. Men skal altid starte med dataopsamling og visualisering, og derefter kommer alt løbende. Der er masser af udviklere derude, men alt for få, der kan bygge en forretning alene på IOT. Det kan vi. Iterator IT er eksperterne her i Danmark på IoT, og alle, der vil noget med IOT, bør ringe til os.”

Kontakt Phillip på pm@iterator-it.dk eller +45 92 90 08 08.

Supercharging af jeres servicetilbud – sådan

Supercharging af jeres servicetilbud – sådan

Sæt strøm til jeres service og jeres aftermarket-salg
Der er penge i at have en solid serviceplatform. Det kræver bare to ting: Den rigtige teknologi og den rigtige partner. Læs mere her:

Hvis I er maskinbyggere, har I formentlig også et service-setup – og det betyder, at der temmelig sikkert også er basis for at optimere på jeres serviceforretning.

Der ligger en kæmpegevinst at hente for jer, hvis I formår at tilbyde et stærkt service-setup på jeres maskiner. Men ofte kræver det lidt ekstra, både i form af en ny måde at tænke forretning på, og en udvidelse af jeres tekniske løsning.

Gevinsterne ved et godt servicetilbud kan listes sådan her op:

  • Der er penge i service – mange penge. Det skal bare styres rigtigt. Mange traditionelle maskinbyggere oplever kæmpevækst og konkurrencefordele, så snart de begynder at tilbyde after sales service til deres kunder.
  • I undgår, at kunderne køber reservedele og forbrugsmaterialer hos andre end jer.
  • I har alle muligheder for upselling, fordi I kommer tættere på jeres kunder.
  • I får viden og data, I ikke ellers ville kunne få.
  • I kan tilbyde jeres kunde langt bedre indsigt i drift, oppetid og forbrug – som en betalt ekstra service.
  • I kan skabe ekstra værdi både for jer selv og jeres kunde, også selv om kunden lige og nu her ikke står med behovet for at købe ekstra maskiner fra jer.

Fra tidsbaseret service til behovsbaseret service

De fordele er der mange virksomheder, der har set. McKinsey vurderer, at et godt servicetilbud er vejen til at blive markedsleder, så der er en oplagt mulighed for rigtig mange danske industrivirksomheder og maskinbyggere her.

Men det er ikke gjort med at have en servicebil og en tekniker, der kører rundt, når folk ringer. Det kan – det skal – gøres meget mere smart end det. Med en digital serviceplatform, f.eks. i form af en app eller en webbaseret platform, kan I begynde at opdyrke helt nye forretningsmuligheder og vinde helt nyt land. Eksemplerne er mange, men her er nogle af de mest oplagte:

 

  • I kan gå fra tidsbaseret service (som ofte er meget ineffektiv) til behovsbaseret service
  • I kan sikre, at en montør altid har de rigtige reservedele og forbrugsvarer med ud
  • Montøren kan få nøjagtig vejledning og servicehistorik på hver enkelt maskine
  • I kan dokumentere al service på maskinerne og koble data sammen med jeres ERP
  • I kan identificere og i nogle tilfælde også udbedre en fejl hjemmefra uden at skulle sende en montør
  • I kan optimere montørernes rute og arbejdsdag, så den bliver langt mere effektiv
  • I kan bruge platformen til at holde styr på jeres serviceteknikeres certificeringer
  • Via jeres serviceportal kan I nemt sælge consumables og reservedele og undgå, at jeres kunde shopper andre steder
  • I kan indhente tonsvis af data på den måde, jeres kunder bruger (og misbruger) maskinerne

Supercharged serviceplatform – sådan gør du det sammen med os

Så det lyder jo fedt. Og I er måske allerede i gang! Mange maskiner til alle mulige formål bygges i dag med en eller anden form for connectivity – f.eks. en IoT gateway fra vores gode partnere Secomea – som gør det muligt at logge på en individuel maskines PLC. Det giver adgang til data fra maskinen, og nu gælder det om at udnytte de data.

Vi er specialister i at designe de digitale systemer, der samler data op fra jeres maskiner, visualiserer dem og gør dem anvendelige i dagligdagen, både for jeres montører og jeres kunder. Vi tager det skridt for skridt og bygger ikke et gigantisk system bare for systemets skyld. Vi udvikler en platform, der skaber værdi i form af en app, en webportal eller et andet digitalt værktøj. Og værdien kan I høste næsten med det samme.

Det første skridt på vejen mod en lukrativ serviceforretning er at tage et møde med os. Så udvikler vi sammen en business case, baseret på vores indsigt i jeres forretning og jeres marked, og her kan vi dokumentere, hvor meget forretning I kan skabe med en stærk serviceplatform. Og så er vi i gang…

Bedre serviceforretning med IoT: Sådan kommer I nemt i gang

For lige at opsummere:

Hvorfor giver det mening for en maskinbygger at gå over til en behovsbaseret servicemodel?
Det gør det, fordi I kan:

  • Optimere jeres service ved at undgå unødvendige kørsler
  • Spare penge på servicekald
  • Fikse ting, før de går i stykker
  • Tilbyde bedre oppetid til jeres kunde
  • Opnå højere salg af reservedele og forbrugsmaterialer
  • Oprette servicetickets uden menneskelig intervention

Grundlæggende ser det sådan her ud:

Maskindata + forretningsdata + service management data = merværdi

Og hvordan gør man så det?

Det handler om at forbinde data, der giver mening for montøren – data om kunden fra CRM, maskintegninger i PLM, købshistorik i ERP og så videre. Det kræver først og fremmest, at der er en IoT-gateway på maskinerne, et sted at samle data og et servicesystem. Noget af det har I sikkert allerede. Resten kan vi bygge for jer.

Begynd med at trække på jeres erfaring

Langt de fleste maskinbyggere, der kender deres produkter godt, har allerede en særdeles god ide om, hvor lang tid, der skal gå mellem servicekald. Lad os sige, at det er 2500 driftstimer – sådan baseret på erfaring og mavefornemmelse. Det er relativt ligetil at bygge et digitalt system, der tæller ned og giver heads-up til både jeres servicefolk og til jeres kunde – og så er I i gang. Både med at øge jeres servicetilbud og med det vigtigste – at indsamle data. Med bare en lille smule data indsamlet her kan I relativt hurtigt se, om der faktisk kan gå 3000 timer mellem hver service – og om der ikke skulle være to andre kunder i nærheden, der kommer til at skulle bruge service inden for det næste stykke tid. Penge sparet for minimum indsats.

Høst data og bliv klogere

Det vigtigste er altså at komme i gang med at indsamle data fra jeres maskiner. Mange maskiner, der bygges i dag – uanset branche og formål – har allerede en form for IoT gateway installeret. Stort set alle kan få det. Den gør det lettere at opdatere firmware, logge på maskinen hjemmefra og meget andet, så den bygges som oftest ind allerede i designfasen. Dén gateway er en guldgrube af data. Vi kan hjælpe jer med at indsamle data fra maskinen og med at afgøre, hvilken værdi de data kan skabe for jer.

Så let er det faktisk. Det kræver bare, at vi sammen med jer tænker lidt kreativt om de muligheder, netop jeres forretning har for at skabe merværdi med de muligheder, der allerede findes.

Når uoverskuelige mængder af data spænder ben for en god forretning

Beer og Ackermann har den samme pointe, som vi også har:

Nemlig at mange virksomheder, der sælger teknisk udstyr og maskiner, udvikler og leverer et produkt – og derefter groft sagt glemmer alt om det. Og at det er en forretningsmulighed, man dermed smider på gulvet. Virksomhederne mister muligheden for upselling og for at holde kunderne til ilden, når det gælder forbrugsmaterialer og reservedele. Virksomhederne forpasser også en mulighed for at knytte kunderne tættere til sig over længere tid.

En af de grunde, Beer og Ackermann nævner, er data. Eller rettere uoverskuelige data. De fleste maskiner kan i dag kommunikere via en IoT gateway, og det er en kilde til data. Masser af data om energiforbrug, om hvordan maskinens sliddele har det, om hvor meget forbrugsmateriale, der anvendes, og meget andet.

Den teknologi findes allerede og bruges allerede af de fleste maskinbyggere. Og forretningspotentialet ligger i, at man kan tage al det data og strukturere det, visualisere det og gøre det til et værdiskabende aktiv frem for et passiv. Når man begynder at dykke ned i de data, en maskine kan levere via en IoT-gateway, ligger der ofte nogle helt oplagte muligheder, man slet ikke havde tænkt over. Og med den rette partner ved jeres side kan I gøre maskindata til forretningsmuligheder, og muligheder til virkelighed.

Det er netop det, vi er eksperter i hos Iterator IT:

  • Vi sætter os ind i jeres forretning og bruger tid på at forstå jeres produkter, marked, konkurrencesituation og forretningsstrategi
  • Vi spotter mulighederne for at gøre jeres aftersales og service til en blomstrende forretning
  • Vi definerer, hvordan I bedst og hurtigst kommer i gang med at høste data fra jeres produkter og maskiner
  • Vi udvikler den software, der skal til, så I kan strukturere og visualisere jeres data på en måde, der skaber værdi
  • Vi skaber en service/aftersales-platform, der snakker sammen med jeres ERP-system

Så hvorfor lade en oplagt forretningsmulighed gå jeres næse forbi?