Case

Jysk Elevator Service

”Vi sparer et meget væsentligt beløb på vores alarmovervågning med vores nye løsning, og vores responstid er 25 % hurtigere end før. Derfor er vores kunder selvfølgelig også meget tilfredse,” indleder Torben Trojahn, indehaver af Jysk Elevator Service.

”Vi har fået mere ud af det, end vi turde håbe på – både økonomisk og driftsmæssigt i forhold til effektivisering, optimering og service. Jeg har fået indfriet mine forventninger til det produkt, jeg håbede at få, da vi indledte et samarbejde med Iterator IT. Nej, faktisk har det oversteget mine forventninger,” fortsætter Torben Trojahn.

Jysk Elevator Service har to forretningsben: alarmovervågning og servicering af elevatorer. Virksomheden har 25 teknikere og servicerer 2500 elevatorer over hele landet. Samarbejdet med Iterator IT startede med, at alarmovervågningen var alt for dyr. Derfor udviklede de to virksomheder sammen et service management system, der indhenter live data fra tilkoblede elevatorer. Teknikerne har adgang til alle data i en app på deres smartphones.

Alarmovervågning
– det var tudetosset!

Sidder du fast i en elevator midt om natten, sætter du stor pris på at komme i kontakt med en kompetent fagperson, der hurtigt kan få dig ud af elevatoren. Desværre kunne Jysk Elevator Service ikke betjene deres kunder så hurtigt, som de ønskede. Alarmopkaldet gik til et eksternt call center uden faglig viden om elevatorer, som kontaktede den vagthavende tekniker, der kørte ud for at løse problemet. Det var dyrt. Der opstod fejl, fordi der var for mange led i processen. Og det gik alt for langsomt.
”Det var tudetosset! Vi betalte for 24 timers alarmovervågning samtidig med, at vi altid havde teknikere på døgnvagt,” bemærker Torben Trojahn.
Derfor har Jysk Elevator Service fjernet det fordyrende mellemled. Alarmen går nu direkte til den vagthavende tekniker, som ofte kan løse problemet med det samme (og hjælpe den nødstedte ud af elevatoren) eller hurtigt kan køre ud til stedet. Responstiden er blevet 25 % hurtigere, det er blevet væsentligt billigere, og kunderne er meget tilfredse. ”Vi har fået en ganske væsentlig besparelse ud af det. Samtidig har vi fået en mere sikker kommunikation og en meget bedre kundeservice. Den største fordel ved den nye løsning, der er udviklet sammen med Iterator IT, er visheden om, at vi selv har kontrollen over det hele og ikke er afhængige af tredjepart længere. Det er det allervigtigste! – Og så er der selvfølgelig også den økonomiske gevinst. Den er vi også ret glade for!” siger Torben Trojahn med en vis underdrivelse.

Servicering af elevatorer
– vi sparer penge, tid, kørsel og CO2

Alarmovervågningen var den brændende platform, der fik Jysk Elevator Service til at kontakte Iterator IT. Nu hvor det kører på skinner, har virksomheden vendt opmærksomheden mod de øvrige fordele ved det system, Iterator IT har udviklet.

Logistikken er kompleks, når man servicerer 2.500 elevatorer fordelt ud over landet, og der bliver kørt mange kilometer. Oveni kører 75 % af vognparken på el, så ruteoptimering er vigtig.

De 25 teknikere har deres individuelle serviceruter og er samtidig på tilkaldevagt. Ved alarm afbryder den tekniker med bedst tid sin servicerute og kører ud og udfører reparationen – uanset hvilken servicerute den er på. Teknikeren har et visuelt overblik over øvrige elevatorer i området i app-en og kan hurtigt se, om nogen af dem står til at få udført service i den nærmeste fremtid. Dem servicerer han så, nu han alligevel er i området og sparer dermed sine kolleger for kørsel.

”Det er svært at sætte præcise tal på allerede nu, men vi sparer tid, kørte kilometer, lønomkostninger og CO2 ved at optimere ruterne. Ligesom med økonomien er det en meget væsentlig reduktion, vi oplever,” siger Torben Trojahn.

Teknikeren har altid historikken med i app-en – selvfølgelig opdaterede stamdata, men også hvor mange alarmer og hvilken slags, der har der været fra den specifikke elevator.

”Løsningen er virkelig brugervenlig, og teknikerne har taget godt imod den. De bliver tilkaldt via popups og push-beskeder, og når de sætter sig i bilen, er sagen allerede oprettet, så de hurtigt kan registrere deres arbejde.”

Kunderne får en mærkbart bedre service

Bedre planlægning og bedre udnyttelse af ressourcerne og teknikernes tid giver store økonomiske besparelser sammen med en forbedret kundeservice. Med udvikling af app-en har Jysk Elevator Service fået overblik over alle data.

”I princippet skal kunderne helst ikke mærke nogen forskel på før og efter, vi fik vores service management system. Men det er klart, at de bemærker det, når vi løser sagen uden at sende en tekniker ud, og de får en så kort responstid. De kan jo mærke, at de får en klart bedre service. Og i et så konkurrencepræget marked som vores er tilfredse kunder lig med fastholdelse,” pointerer Torben Trojahn.

”Jeg kan være proaktiv overfor kunderne, fordi jeg har et detaljeret datagrundlag at arbejde ud fra. Vi har overblik over den enkelte kundes historik og kan rådgive dem ud fra fakta om deres drift og eventuelle nedbrud, helt ned på den enkelte elevator men også i forhold til deres overordnede forretning. Det er nemt at trække data og sammenligne på kryds og tværs.”

Også i salgssituationer bruger Torben Trojahn de indsamlede data til at vise præcist, hvad Jysk Elevator Service leverer og hvor hurtigt.

En stærk strategisk samarbejdspartner

”Fra vi tog fat i Iterator IT første gang, til vi stod med en færdig løsning til vores alarmovervågning, gik der omkring 6 måneder. Det har været et meget tæt samarbejde hele vejen, og ud over at de har leveret en virkelig god, driftssikker løsning, så har de været en stærk strategisk samarbejdspartner i forhold til vores forretning. De sætter sig ind i vores forretningsmodel og vores udfordringer og forstår dem. Vi fortsætter med at videreudvikle løsningen sammen med dem, fordi vi hele tiden får nye ideer til problemstillinger, vi også kan løse via systemet.”

Jysk Elevator Service har haft så gode erfaringer med deres serviceplatform og tilhørende app, at de nu vil lade konkurrenterne koble sig på systemet, så de også undgår det dyre call center. Og ud fra tilbagemeldingerne er der stor interesse for den billige og effektive alarmovervågning.

Fra manuelle processer og planlægning i Excel-ark til automatisering

Iterator IT har udviklet en skræddersyet service management system til Jysk Elevator Service til alarmovervågning, servicering af elevatorer, online fejlfinding, forebyggende vedligehold og bedre serviceaftaler. Løsningen giver Jysk Elevator Service overblik over deres data og integrerer til deres øvrige it-systemer. Det er nemt at installere og nemt at betjene.

Det har Jysk Elevator Service fået:

W

IoT hardware – indsamler data fra elevatorerne

W

Serviceplatform – behandler og opbevarer data

W

App/Webplatform – præsenterer data

Har I også brug for overblik?

Hop over og se, hvilke services vi udbyder. Der er helt sikkert også noget vi kan hjælpe jer med.