Gør de gode ideer til virkelighed:  
Sådan sikrer du internt buy-in til dit IoT-projekt 

Alt for mange gode ideer bliver aldrig til noget. Det gælder især inden for IT og digitalisering – selv om fordelene ved at digitalisere sine produkter med IoT er åbenlyse, er der en høj procentdel af alle ideer og projekter, der kuldsejler. Løsningen er at skaffe internt buy-in i din organisation. Her får du vores tanker om, hvordan dit IoT-projekt får det helt rigtige afsæt. 

Time to read: 9 minutes

Subject: IoT

Author: Iterator IT

Forestil dig denne situation: Du er leder i en industrivirksomhed, der i de sidste fyrre år har produceret maskiner. Du har fået til opgave at modernisere forretningen ved at se på, om jeres produkter kan opgraderes. Du har hørt om IoT, og du ved, hvad det er. Og du tænker, at I vil kunne tage et forretningsmæssigt tigerspring fremad ved at digitalisere jeres produkter.  

Du indser, at I vil kunne høste enorme fordele ved at sørge for, at jeres produkter på en eller anden måde bliver forbundet til internettet: I vil kunne effektivisere brugen af forbrugsmaterialer. I vil kunne hente store mængder af data, som brugerne af jeres maskiner kan drage nytte af. I vil kunne servicere langt mere optimalt og spare jeres kunder for masser af penge.  

Du har set lyset. Men du kommer ingen vegne. Du støder på utallige forbehold og gode grunde til, at det ikke kan lade sig gøre. Hvorfor sker det, og hvad gør du ved det?  

Modstand mod forandring

Når du stiller dig op og pitcher ideen om at digitalisere jeres produkter, er det højst sandsynligt, at du møder modstand og hører indvendinger som: 

  • Vi har ikke tid lige nu 
  • Vi ved ikke nok om det der 
  • Det går da fint, som det gør  

Bag disse indvendinger ligger reelle bekymringer, som dels udspringer af en modstand mod forandring, dels uudtalt angst for at miste sin stilling, miste indflydelse, se dum ud og alt muligt andet. Det er alt sammen meget menneskeligt og helt normalt.  

Dit projekt er altså allerede i idefasen stødt på grund. Ingen andre ser nødvendigheden eller potentialet i en IoT-løsning. Der er ikke den famøse brændende platform, ingen har ild i håret. Eller rettere: De rigtige mennesker omkring dig har endnu ikke opdaget, at de faktisk har ild i håret.  

Så: Hvad gør du? Hvis vi ser på en klassisk model for forandringsledelse – Kotters model – forløber den optimale forandringsproces sådan her:  

  1. Skab en følelse af nødvendighed 
  2. Skab alliancer  
  3. Formuler en vision 
  4. Kommuniker visionen 
  5. Få de rigtige værktøjer 
  6. Skab hurtige resultater 
  7. Byg videre på succeserne 
  8. Gør forandringen til et kulturelt element hos jer 

I eksemplet ovenover er der sket det, at du ikke har formået at få folk til at forstå, at der er ild i håret. Du har ingen allierede. Uden de to ting kan du servere en vision, der er nok så vild og nok så rigtig – ingen hører efter. Din opgave er at skabe følelsen af nødvendighed – at vise, at der er ild i håret.   

Følelsen af nødvendighed 

Det er her, vores erfaring med IoT-projekter kommer ind i billedet. Vi går altid i et projekt med tre ting for øje: Vi vil sikre, at projektet bliver en succes. Vi vil sikre, at I har en stærk business case, så investeringen kommer hjem igen. Og vi vil følge projektet, også længe efter de første resultater tikker ind. Kun på den måde kan vi skabe værdi for jer og for os.  

Vi ved, hvilke ting du bør fokusere på i din dialog med dine kolleger. Du har langt større chance for succes med dit projekt, hvis du får andre til at være med til at ideudvikle tidligt – alle synes bedre om en ide, de selv har fået, end en, du kommer og serverer for dem.  

Hv-spørgsmål viser vejen til den rigtige business case 

I vores første dialog med dig vil du derfor opleve, at der bliver stillet helt utrolig mange hv-spørgsmål. Hvorfor dit, hvordan dat, og så videre. Det gør vi, fordi vi skal hele vejen rundt om jeres problem, og fordi vi skal identificere de stakeholders, I har både internt og eksternt.  

Det gør det alt andet lige nemmere for dig at have argumenterne parat, når du møder den forventede modstand. Du har en klart formuleret vision, du har dine allierede (de rigtige stakeholders), og du har belæg for, at I faktisk står på en brændende platform.  

Med vores måde at gøre tingene på, opnår vi hurtigt en solid forståelse for, hvad det er der fylder hos dig og dine kunder. Sammen bygger vi en business case og demonstrerer, at værdien af din ide er større end prisen for dens udførelse.  

Og det er forudsætningen for, at vi kan skabe de hurtige succeser, der giver det større projekt endnu mere luft under vingerne.  

De hurtige succeser 

Næste mål er at få skabt hurtige succeser. I IoT-verdenen kan man faktisk overraskende tit høste frugter af sit arbejde, længe inden den store, forkromede løsning eksisterer.  

Et eksempel fra vores egen verden er en kunde, der ultimativt ønskede en app, der kunne gøre det muligt at kontrollere og overvåge industrielle produkter med IoT-teknologi. Som regel skal man først have en data-platform og sensorer i sine produkter, før man bygger en app. Så vi begyndte med at bygge en cloud-infrastruktur, der allerede meget tidligt i projektet gjorde det muligt at hente data fra maskinerne og begynde at bruge data – helt uden en app. På den måde kunne vi – og ikke mindre vigtigt, vores kunde – hurtigt dokumentere værdien af de data, der kom fra maskinerne. Det gjorde næste skridt i projektet – udviklingen af appen – meget lettere at få igennem organisatorisk og budgetmæssigt. Det gælder altså om hurtigt at bevise værdien af sin ide og så komme videre med udviklingen på et langt mere solidt fundament af viden og erfaring.  

I sidste ende er IoT-projekter altid enormt gennemgribende for en virksomhed. IoT flytter dine produkter og dermed også din virksomhed til en helt ny og spændende virkelighed, og der er svimlende forretningsmæssige fordele at høste for næsten alle brancher. Men der er også forhindringer. Dem kender vi, og vi er specialister i at hjælpe dig med at overkomme dem – så dine ideer får vinger og kommer op at flyve.  

 

Skal vi hjælpe dig godt i gang med dine digitaliseringsideer? Så lad os tage en snak.

Are you interested in learning more about how IoT can create significant benefits and value for your business? Then just give us a call at +45 40 82 00 95 or send an email at esa@iterator-it.dk - and we'd be happy to have a non-binding and completely free conversation about your company's opportunities with IoT.   

Iterator IT

Iterator IT is one of Denmark's leading IoT development companies, specializing in Industry 4.0. We are well-versed in the complex business models that exist in the industry. Over the years, we have assisted industrial companies in developing their Industry 4.0 projects, not just in terms of software development, but also by examining the various elements of the company from the ground up until we find a concrete use case that can create value for the company. In some cases, we have also been the primary driving force that has brought the project to fruition in collaboration with a project manager within the company.

We build the software for the project, including the cloud solution and visual elements for platforms or applications. With our skilled and experienced collaborators who have developed hardware over the years, we are capable of offering end-to-end IoT solutions.

If you have any doubts about what Industry 4.0 can do for you, please feel free to contact us either via our contact form here or call our CEO Casper at +45 31 39 05 69

Iterator IT logo

Do you want to be contacted by us?

At what time would you like us to contact you?

4 + 9 =