For lige at opsummere:

Hvorfor giver det mening for en maskinbygger at gå over til en behovsbaseret servicemodel?
Det gør det, fordi I kan:

  • Optimere jeres service ved at undgå unødvendige kørsler
  • Spare penge på servicekald
  • Fikse ting, før de går i stykker
  • Tilbyde bedre oppetid til jeres kunde
  • Opnå højere salg af reservedele og forbrugsmaterialer
  • Oprette servicetickets uden menneskelig intervention

Grundlæggende ser det sådan her ud:

Maskindata + forretningsdata + service management data = merværdi

Og hvordan gør man så det?

Det handler om at forbinde data, der giver mening for montøren – data om kunden fra CRM, maskintegninger i PLM, købshistorik i ERP og så videre. Det kræver først og fremmest, at der er en IoT-gateway på maskinerne, et sted at samle data og et servicesystem. Noget af det har I sikkert allerede. Resten kan vi bygge for jer.

Begynd med at trække på jeres erfaring

Langt de fleste maskinbyggere, der kender deres produkter godt, har allerede en særdeles god ide om, hvor lang tid, der skal gå mellem servicekald. Lad os sige, at det er 2500 driftstimer – sådan baseret på erfaring og mavefornemmelse. Det er relativt ligetil at bygge et digitalt system, der tæller ned og giver heads-up til både jeres servicefolk og til jeres kunde – og så er I i gang. Både med at øge jeres servicetilbud og med det vigtigste – at indsamle data. Med bare en lille smule data indsamlet her kan I relativt hurtigt se, om der faktisk kan gå 3000 timer mellem hver service – og om der ikke skulle være to andre kunder i nærheden, der kommer til at skulle bruge service inden for det næste stykke tid. Penge sparet for minimum indsats.

Høst data og bliv klogere

Det vigtigste er altså at komme i gang med at indsamle data fra jeres maskiner. Mange maskiner, der bygges i dag – uanset branche og formål – har allerede en form for IoT gateway installeret. Stort set alle kan få det. Den gør det lettere at opdatere firmware, logge på maskinen hjemmefra og meget andet, så den bygges som oftest ind allerede i designfasen. Dén gateway er en guldgrube af data. Vi kan hjælpe jer med at indsamle data fra maskinen og med at afgøre, hvilken værdi de data kan skabe for jer.

Så let er det faktisk. Det kræver bare, at vi sammen med jer tænker lidt kreativt om de muligheder, netop jeres forretning har for at skabe merværdi med de muligheder, der allerede findes.